منو1
Untitled


1397/8/17 پنجشنبه با هدف ارتقای مهارت های جذب عضو در کتابخانه های عمومی؛ کتابداران فارس شیوه های کتاب درمانی و حلقه های کندوکاو را آموزش دیدند دو کارگاه آموزشی «کتاب درمانی» و «حلقه های کندوکاو» با تدریس مهری پریرخ ویژه کتابداران استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در آستانه هفته کتاب، دو کارگاه آموزشی «کتاب درمانی» و «حلقه های کندوکاو» روز دوشنبه 14 آبان ماه در دو جلسه صبح و بعد از ظهر،  با تدریس مهری پریرخ عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور 46 کتابدار استان فارس از کتابخانه های عمومی نهادی و مشارکتی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف تقویت مهارت برقراری ارتباط با اعضا در کتابخانه های عمومی برگزار شد.

پریرخ در این نشست به تشریح دو مقوله کسب مهارت «کتاب درمانی» و برگزاری «حلقه های کندوکاو» پرداخت و از اهمیت تقوت مهارت کتابداران کتابخانه های عمومی در این دو زمینه سخن گفت.

وی در جمع کتابداران استان فارس به تعریف مقوله کتاب درمانی پرداخت و گفت: کتاب درمانی در بیان ساده استفاده از کتاب و داستان برای پیدا کردن مشکلات روحی افراد و راهکارهای درمان آن است. در این فرآیند فرد خود را با شخصیت های داستان همانند سازی می کند و از پیام های آن درس می گیرد. این شیوه به مخاطب کمک می کند که حال بهتری داشته باشد و در شرایط دشوار تصمیم بهتری بگیرد.

استاد رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کتابداران با دو عنصر کتابدرمانی به صورت مستقیم سروکار دارند، گفت: کتاب و مخاطب دو عنصر اصلی در بحث کتابدرمانی است که کتابداران به صورت روزانه با آن ها در تماس اند؛ لذا ضروری است که کتابداران با این مقوله آشنا باشند  و با «کسب مهارت» در این زمینه به عنوان سومین عنصر در مثلث کتاب درمانی، به عنوان یک کتابدرمانگر به پیشگیری مشکلات جزئی اخلاقی اعضا بپردازند.

پریرخ انجام مقوله کتابدرمانی را در گرو کسب برخی قابلیت  ها و داشتن امکانات دانست و عنوان کرد: کتابدار کتابخانه عمومی برای اجرای کتاب درمانی باید برخی قابلیت ها همچون آشنایی با مسائل روان شناسی به ویژه روان شناسی کودک، توان تحلیل اصولی کتاب، توانایی برقراری مصاحبه و تقویت روابط اجتماعی را در خود ایجاد کند؛ در کنار این باید امکانات نیز در اختیار آن ها باشد که مهم  ترین گزینه حضور کتاب های خوب و کاربردی در کتابخانه هاست.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دومین کارگاه آموزشی که بعداز ظهر روز دوشنبه و با عنوان حلقه های کندوکاو برگزار شد، نیز کتابداران را به تشکیل حلقه  های کندوکاو با هدف ایجاد گفت و گو به ویژه برای اعضای کودک تشویق کرد و گفت: در این حلقه های گفت و گو اعضا می توانند به صورت آزادانه ایده های خود را بیان کنند و به واسطه گفت و گوی رودررو با دیگران قسمت پنهان و ناشناخته وجود خود را کشف می کنند.

پریرخ تشکیل این حلقه ها را در کتابخانه های عمومی ضروری عنوان کرد و گفت: هدف از این طرح آموزش اصول اخلاقی، انسان گرایی و قدرت بیان و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان است. اما ضروری است که کتابداران با آمادگی و آگاهی لازم و با شناخت این طرح حلقه های گفت و گو را تشکیل دهند.

وی در ادامه مراحل تشکیل حلقه های کندوکاو و راهکارهای لازم در این زمینه را به کتابداران آموزش داد.

 گفتنی است این نشست با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی فارس تشکیل شد.

 

 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 138
تمامی حقوق این پورتال متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد

اجرا با : پورتال سازمانی سیگما