منو1
Untitled



1397/7/2 دوشنبه در ادامه سلسله کارگاه های آموزش مهارت زندگی در شیراز؛ کودکان شیرازی «کنترل استرس، تفکر خلاق و ارتباط مؤثر» را آموزش دیدند در ادامه سلسله کارگاه های آموزش مهارت زندگی در شیراز، شش کارگاه آموزشی ویژه اعضای کودک در کتابخانه های عمومی شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، گام دوم دوره های آموزش مهارت زندگی در شیراز، با موضوع های «تفکر خلاق»، «کنترل استرس و مدیریت هیجان» و «ارتباط مؤثر» برای گروه های سنی کودکان همراه بود که چهار کتابخانه عمومی نظامی گنجوی، کودکان شقایق، کودکان یارمهربان و حجاب شیرازی میزبان این شش دوره بودند.

 

به تصاویر خلاقانه نگاه کنیم!

در ابتدا، کارگاه آموزشی «تفکر خلاق» در دو کتابخانه عمومی حجاب شیرازی وکودکان شقایق در روزهای 24 و 25 شهریورماه با تدریس رضا چالمه و در کتابخانه عمومی  نظامی گنجوی شیراز روز26 شهریورماه با تدریس جلیل اعتماد برگزار شد.

تعریف تفکر خلاقانه، ویژگی افراد اخلاق، اجرای فعالیت های مبتکرانه، مشخصات داستان های خلاقانه و اجرای آزمون خلاقیت از جمله سرفصل های بود که چالمه در کارگاه خود با کودکان مطرح کرد. این کارگاه با حل جزوه ای درباره تصاویر خلاق همراه بود و مدرس به بچه ها یاد داد که چگونه می توان درباره تصاویر خلاقانه فکر کرد.

رضا چالمه در جمع کودکان عضو کتابخانه گفت: سعی کنید به تصویری فکر کنید که هیچ فرد دیگری به آن فکر نخواهد کرد تا جاییکه می توانید ایده های جدید به ایده و فکر اول اضافه کنید تا تصاویری که خلق می کنید بیانگر داستانی جالب و مهیج باشد و برای تصاویر و داستان های خود عنوان زیبا و غیرمعمول انتخاب کنید.

کارگاه تفکر خلاق کتابخانه نظامی گنجوی شیراز نیز با نمایش دو تصویر و بیان دریافت تصاویر از سوی کودکان آغاز و با بیان آرزوهای کودکان ادامه پیدا کرد. پس از آن کودکان سعی کردند برای مشکلاتشان راه حل های نو پیدا کنند. براین اساس خلق راه حل های متفاوت تمرین شد.

اعتماد به موانع پرورش خلاقیت در کودکان نیز اشاره کرد و گفت: نگرانی و افسردگی، تصحیح مداوم اعمال کودکان توسط والدین، کمال گرایی، رقابت جویی و غرق کردن کودکان در کلیشه ها مهم ترین مشکلاتی است که به خلاق شدن کودکان آسیب می رساند.

 

یک نفس عمیق بکشیم!

«کنترل استرس و مدیریت هیجان» عنوان کارگاه دیگری بود که با تدریس رضا چالمه در روزهای ۳۱ شهریور و ۱ مهرماه در کتابخانه های عمومی حجاب و کودکان شقایق شیراز برگزار شد.

آشنایی با هیجان های مثبت و منفی، نشانه های استرس، تنفس آرام بخش و مدیریت افکار از جمله مباحث این دیدار بود که چالمه برای کودکان تشریح کرد. مدرس این دوره هیجان های مثبت را احساساتی همچون شادمانی و علاقه مندی و هیجان های منفی را خشم، ترس، تعجب، اندوه دانست و با استفاده از بازی ها شیوه های کنترل استرس را به کودکان آموزش داد.

 

میزان ارتباط خود را افزایش دهیم!

در ادامه کارگاه های آموزش مهارت های زندگی در شیراز، فاطمه کمالی در کتابخانه عمومی کودکان یار مهربان، اصول برقراری «ارتباط مؤثر» را به کودکان عضو کتابخانه آموزش داد.

کمالی با اعلام ‌قوانین، کارگاه آموزشی را آغاز کرد و مهارت های عملی ارتباط را با کودکان به اشتراک گذاشت. کودکان نیز در چند گروه با هم صحبت و مهارت های ارتباطی را تمرین کردند و سپس با دیدن اسلایدها و انیمیشن های آموزشی با روند ارتباط مؤثر و صحیح آشنا شدند.

مدرس این دوره در ادامه به انواع مهارت و اهمیت آموزش آن ها به کودکی و پرورش از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت ارتباطی، مهارت رفتار جوانمردانه، مهارت مدیریت خشم، مهارت مدیریت استرس، مهارت پیشگیری از افسرگی، مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری و مهارت تفکر نقادی، مهارت هایی است که خانواده ها باید در پرورش آنها در کودکان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

کمالی به کودکان حاضر در این نشست تأکید کرد که میزان ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهید و با اشاره به راه های برقراری ارتباط بهتر این دوره گفت: در ارتباط مؤثر باید به آنچه می گوییم بیشتر دقت کنیم؛ با مدیریت ویژگی غیرکلامی خود، مانع از ایجاد احساس منفی در طرف مقابل شویم؛ در جایگاه شنونده احساس مثبتی در گوینده ایجاد کنیم و در جایگاه گوینده مانع از بروز سوتفاهم در شنونده شویم.

به گفته وی همچنین باید بتوانیم میزان و کیفیت ارتباطی خود را با دیگران افزایش دهیم و در موقعیت های ارتباطی خود را در جایگاه طرف مقابل قرار دهیم.

گفتنی است ادامه سلسله کارگاه های مهارت های زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تا پایان مهرماه در دیگر کتابخانه های عمومی شهر شیراز برگزار خواهد شد.

 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 102
تمامی حقوق این پورتال متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد

اجرا با : پورتال سازمانی سیگما